معرفی رشته تولید برنامه تلویزیونی
.
تاریخچه تولید برنامه های تلویزیونی در ایران:
نخستین فرستنده تلویزیون ایران در ساعت ۵ بعد از ظهر جمعه ۱۱ مهر ماه سال ۱۳۳۷، اولین برنامه خود را پخش کرد. این فرستنده که تلویزیون ایران نامیده می شد در ابتدا هر روز، ازساعت ۱۸ تا ساعت ۲۲ برنامه داشت.
هم اکنون و پس از گذشت شش دهه از ورود تلویزیون به ایران ، حدود ۲۰ شبکه سراسری، ۱۴شبکه برون مرزی و ۳۰ شبکه استانی تلویزیونی در ایران تولید برنامه کرده و در تمامی نقاط ایران قابل دریافتند. این مسئله به معنای رشد کمی شگفت انگیز در تعداد شبکه های تلویزیونی در ایران و گسترش خیره کننده تلویزیون و برنامه های تلویزیونی در کشور ما است.
.
.
تحصیل در رشته تولید برنامه تلویزیونی:
دانش آموزان با تحصیل در این رشته با مفاهیم مختلف و عناصر هنری که در تولید یک برنامه تلویزیونی نقش دارند؛ مانند نور، صدا، تصویر، موسیقی، خلاقیت، ذوق و ... . در این رشته، مهارت های مختلفی از جمله صدابرداری، گویندگی، اجرا و ... آشنا شده و مهارت های مربوطه را کسب مینمایند.
عناوین کتاب های دروس عملی این رشته که در طی سه سال تحصیلی برنامه ریزی شده است شامل:
تصویربرداری و صدابرداری برنامه های تلویزیونی، ساخت و بازیگردانی عروسک های نمایشی، طراحی و زبان بصری، دانش فنی پایه، ساخت و اجرای دکور لباس ماسک و گریم، گویندگی بازیگری و اجرا، تدوین و صداگذاری در برنامه های تلویزیونی، نویسندگی متن برنامه های تلویزیونی و دانش فنی تخصصی میباشد.
.
.
دانشآموزان رشته تولید برنامه تلویزیونی، چه مهارت ها و توانمندی هایی کسب میکنند؟
مهارت های مربوط به عناوین شغلی چون: کارگردانی برنامههای تلویزیونی، دستیار تدوین و نورپردازی، دستیار کارگردان، فیلمنامهنویس، نمایشگر عروسک، دستیار فنی، دستیار فیلمبردار و صدابردار، طراحی و نقاشی صحنه، ساخت و تولید تیزر، و غیره.
.
.
عناوین کتاب های دروس این رشته که درطی سه سال تحصیلی برنامه ریزی شده است شامل:
.
.
آشنایی با برخی از درسهای رشتهی تولید برنامه های تلویزیونی:
درس تصویربرداری و صدابرداری برنامههای تلویزیونی:
برخی از مباحثی که در این درس به آنها پرداخته میشود عبارتاند از آمادهسازی دوربین و متعلقات (سهپایه، دوربین، تنظیم مانیتور)، تصویربرداری خارج از استودیو (لوکیشن، حرکتهای دوربین)، نورپردازی (جهت و شدت نور، چراغهای نورپردازی)، تصویربرداری استودیویی (دوربین استودیویی، آشنایی با ساختار استودیو)، دستیار صدا (فرکانس، دامنه، میکروفونهای مختلف) و… .
درس ساخت و اجرای دکور، لباس، ماسک و گریم:
برخی از مباحثی که در این درس به آنها پرداخته میشود عبارتاند از طراحی صحنه، انواع طراحی صحنه، عناصر بصری در طراحی صحنه، وسایل صحنه، ترمیم، آمادهسازی، طراحی، ساختار تولید یک فیلم، تحلیل و بررسی شخصیت نمایشی و… .
درس گویندگی، اجرا و بازیگری:
برخی از مباحثی که در این درس به آنها پرداخته میشود عبارتاند از اصول گویندگی، فن بیان، تلویزیون، مجری و ویژگیهای خوب یک مجری، دوبلاژ یا صداپیشگی، دوبلهی فیلم در ایران، گزارش و گزارشگر، گزارشهای رادیویی و… .
درس تدوین و صداگذاری برنامهی تلویزیونی:
برخی از مباحثی که در این درس به آنها پرداخته میشود عبارتاند از برش تصویر (دکوپاژ، مرحلهی پیش و پس تدوین)، تدوینگر (تدوین تداومی، نمای باز معرف)، جلوههای ویژه (اجرای جلوههای تصویری، جلوههای تمامرایانهای)، صداگذاری (مرحلهی باندسازی، ساخت باندهای صدای صحنه)، تیتراژ (انتخاب موسیقی عنوانبندی، آمادهسازی عناوین و اسامی) و…
.
.
.
.
.
.
.
.